Friday 5 June 2009

Menabung & Pengaruh $


REZEKI TIDAK SEMESTINYA DUIT,TETAPI JUGA PERASAAN YANG TENANG DAN BAHAGIA.
Ungkapan ini ku dapat daripada hasil bacaanku 'TAU TAK APA' karya Dr.HM Tuah Iskandar Al-Haj. Bersesuaian dengan apa yang akan ku nukilkan disini tentang duit/syiling/rezeki. Malam ini aku dan isteri tengah bosan, tiada apa hendak dibuat. Tiba-tiba isteriku menyarankan untuk mengira duit tabung anak-anakku untuk dimasukkan ke dalam akaun simanja mereka. Wah boleh tahan juga banyaknya, maklumlah tabung anak-anak. Mereka ku ajar untuk menabung duit. Seperti biasanya apabila diberikan duit syiling, mereka akan terus menyimpan ke dalam tabung masing-masing. Syukurlah mereka menerima ajaranku. Insyallah besok akan dimasukkan ke akaun mereka. sekurang-kurangnya dapat mereka gunakan nanti apabila perlu. Melentur buloh biar dari rebung.
Dalam hal duit ini, memang banyak karenahnya. Boleh lupa diri, menyalah gunakan kuasa, rasuah dan sebagainya. Semoga kita semua terhindar dari perkara yang negatif dari duit. Jangan kita menjadi hamba duit, dan jika ini yang berlaku maka akan musnahlah hidup kita. Duit memang perlu dalam kehidupan kita terutama dalam arus sekarang yang harga semakin meningkat. Nilai duit $100 umpama $10 saja. Walau apa pun juga, rezeki tidak datang bergolek, terpulanglah pada kita untuk mencarinya.Namun perlulah dengan jalan yang betul, bukan dengan cara yang salah, menindas orang lain, menabur pasir pada nasi orang, mengadu domba, ataupun menjatuhkan orang agar diri boleh dapat duit. Lumrahkan perkara ini? dan ku percaya awda sendiri pernah mendengar atau mengalami situasi ini akibat orang lain. Atau mungkin kita yang membuat perkara tersebut..Mungkin saja. Maka renung-renungkanlah bersama. Tidak akan kekal dan tenteram jika demikian. Rezeki yang halal akan mendapat berkat yang kita tidak terbayangkan. Zakat jangan lupa, Sedekah mesti selalu. 'indakan duit untuk masjid seringit tapi duit untuk.......banyak.'
Ini hanyalah pandangan saja. Belum tentu betul. Mungkin pandangan berbeza dengan hujah masing-masing yang lebih bernas. Sekadar luahan pengalaman, pandangan ringkas dan cerita yang ku dapat.

No comments:

Post a Comment