Wednesday 16 March 2011

Hari Ulang tahun IBUBAPA/ MENTUA/ NENEK

Rancangan berjaya, Rancangan ini sebetulnya bermula dari abangku mengenai hasratnya mempelawa makan malam sempena meraikan ulang tahun kelahiran ibu bapa kami. Jamuan makan malam semua ditanggung oleh beliau. Kami adik beradik yang lain diberi mandat untuk mengusahakan kek hari lahir. Semua sudah sedia. Kakaku menerima mandat tersebut. Manakala aku pula mengusahakan hadiah kejutan. Adik beradik telah bersetuju dengan cadangan. maka bermulalah misi untuk membuat kejutan. Ku hubungi seseorang untuk menghantar hadiah yang dibeli.

Ku berpakat dengan pemborong agar menghantar pada alamat yang ku berikan. dan ku hubungi adikku yang berada di alamat tersebut agarr memastikan mereka berada dirumah. Akhirnya pemborong sampai dan hendak memasang hadiah tersebut. Ayahku berkeras agar jangan dipasang sebab beliau tidak membelinya atau tidak pernah memesan untuk dipasang. Pemborong menjalankan tugas dengan baik. sebab sebelum ini, aku memesan agar jangan beredar jika disuruh pulang oleh orang tua ku. Pemborong hanya mengatakan mereka menjalankan amanah dari seseorang yang mereka tidak ketahui. Pemborong telah menerima pembayaran dan diarahkan untuk tindakan selanjutnya. Akhirnya ayahku akur tetapi dengan tegasnya beliau tidak akan bertanggungjawab jika ada perkara tidak diingini berhubung dengan pemasangan itu.

Pada sebelah malam, acara makan malam berjalan seperti biasa. Bermesra, jenaka, menikmati jamuan. Menu pun sedap. Ku lihat wajah kesayangan kami nampak ceria dan gembira. Melihat anak-anak berkumpul bertemu kesemua cucu. Mungkin terubat rasa rindu mereka. Sekali lagi kejutan dibuat apabila ada 2 kek harijadi dihadapkan pada mereka. Lagu dinyayikan oelk semua anak dan cucu mereka. Sungguh terharu. Acara meniup lilin dan suap menyuap berlaku. Alhamdulillah semua berjalan lancar.

Menu terakhir diumumkan iaitu steamboat ( shabu-shabu ). Memang enak dengan sup dan bahan-bahannya. Akhirnya diumumkan bahawa berlaku perkara yang diluar jangkaan ibubapa kami pada waktu paginya. nah sekarang barulah mereka yakin bahawa semua kejutan pada pagi itu adalah rancangan kami adik beradik. nak tahu apa? inilah yang kami hadiahkan. Sebermulanya adalah hasrat ibubapa kami untuk memilikinya semula apabila yang dulu milik mereka telah tidak berfungsi lagi, sekarang kami cuba merealisasikan impian mereka.

IMG_0871 Walau sederhana namun mempunyai impaknya. Gaya dan cara kami membuat kejutannya juga meninggalkan kesan. Niat baik insyallah ada keberkatannya.

Berikut sekitar majlis tersebut “ Keluargaku kehidupanku”

IMG_3332 IMG_3334  IMG_3361 IMG_3335 IMG_3406IMG_3374

Semoga Kedua ibu bapa kami sentiasa sehat dan dirahmati Allah…Amin

No comments:

Post a Comment