Tuesday 22 March 2011

Hikayat Merong Mahawangsa

Filem epik genre sastera dan sejarah. Filem terunggul Arahan Yusry KRU, ( bukan hendak promosi ) cuma nak berkongsi.

Salute dan pujianku kepada KRU Studios dan pengarahnya Yusry atas kejayaan beliau menghasilkan karya yang bagiku amat menarik. Jalan cerita, latar belakang, set pengambaran, costume dan yang paling menarik adalah seni tempur mereka, terutama tempur tangan kosong. Walaupun ada sedikit aksi yang ku rasa kurang sesuai, namun pujianku tetap pujian. jika diberi markah, 95 % ( terpulang pada awda untuk membuat penilaian sendiri )

Ku tonton filem ini di pawagam ku bawa keluarga, kedua ibubapaku dan adik bungsuku. semua tertarik dan memuji filem ini. Filem sebegini yang ku nantikan selama ini. Filem kependekaran, seni beladiri memang sudah kurang sekarang ini. Lahirnya filem ini sekurangnya mengubat rindu pada filem seni bela diri.

Awal pembuatan filem ini, Pengarahnya mengakui amat tertekan dan memakan masa 2 tahun untuk selesai. Menelan belanja 3 juta untuk pakaian. belum lagi untuk perbelanjaan lain. Dengan kemahiran program komputer Imej Janaan komputer ( Computer-generated imagery – CGI ) menjadikan filem semakin menarik.

Kepada yang belu melihat filem ini, jangan lepaskan peluang ini. Memang tidak menyesal. Akan ku cari DVDnya dan melihat lagi.

Ku rasa filem ini akan menjadi filem antarabangsa jika diketengahkan. KRU Studios, buatlah lagi filem begini.

Pengarah, pelakon, skrip dan sebagainya dibawah ini;

Mau lagi ada filem epik sebegini nanti…….

No comments:

Post a Comment