Wednesday 16 March 2011

Teguranku

Disalah satu kawasan membeli belah. Ku hairan tempat meletak kereta dihalang dengan penyimpanan kerusi. Mujur ada tempat letak kereta kosong ku jumpai. Hasrat untuk membeli sedikit keperluan. sewaktu menuju kedai yang dituju. Ku lihat ada perkara yang menarik perhatianku untuk mengetahui. Setelah selesai belian, aku pun bertanya kepada beberapa pekerja yang memunggah barangan mereka.

Pertanyaan ku hanya muda, adakah tempat meletak kenderaan ini diperbolehkan untuk memasuki kawasan kaki lima? Pertanyaanku seperti angin dan mereka hanya tersenyum. Bila ku keraskan pertanyaanku semula, barulah mereka ( lebih kurang 7 orang ) rasa tersentak dan gelabah untuk menjawab soalan. Salah seorang daripada mereka cuba untuk menjawab soalanku, dengan mengatakan mereka hanya simpan barang. Ku tanya adakah boleh memasuki kawasan kaki lima? dan ku nyatakan laluanku terhalang. Selepas itu ada pemandunya seperti marah-marah dan menutup dinding kenderaannya. Ku tanya kenapa tutup dengan kasar? Tiada jawapan dan ku cuba panggil pemandu tersebut. Barulah ada supervisor datang menjumpaiku dan meminta maaf. Ku hanya orang biasa dan tidak mahu sesuatu perkara dibuat sesuka hati tanpa memperdulikan keadaan sekeliling.

Ku hanya meminta kepastian, jika memang boleh dan dibenarkan, aku ingin meminta kepastian sebab aku juga akan meletakkan kenderaanku pada tempat yang sama untuk menyimpan barangan belianku nanti. Jika memang dilarang dan ada dalam syarat maka mengapa perkara ini dilihat remeh oleh mereka? dan ku kesalkan mengapa tiada individu yang menegur perkara ini?

Memunggah dengan cara membalingkan dari atas kenderaan dan disambut oelh temannya dibawah. Jika ketika itu ada orang yang melintas, dan berlaku perkara yang tidak diingini, adakah akan ada sikap bertanggungjawab atau hanya sekadar meminta maaf?

Awda lihatlah dan pikirkanlah..mungkin aku terlalu sensitif mengenai perkara ini dan mungkin juga perkara ini tiada menjadi masalah.

Peniaga lain ada juga yang berniaga dekat kenderannya, tidakkah perkara ini menjadi gangguan pada mereka?

IMG_0865a

No comments:

Post a Comment