Sunday 5 June 2011

Pelangi Pagi

 

pelangi

Pelangi Keindahanmu sangat menawan hati. Kecantikkan mu dikagumi. Kewujudan mu menjadi inspirasi. Engkau tidak menyinar namun berseri. Namun keindahanmu dan kecantikkan mu hanyalah sementara. Dikau datang dengan kerelaan namun diarah pergi tanpa sungut bila kehadiran tidak diperlukan. Inilah resam dunia. Dengan 7 warna manifesstasi corak kehidupan, resam, perangai manusia. Warna adalah perlambangan warna hidup. Hitam putih penghidupan.

Ddisini ingin ku kongsikan beberapa sikap manusia yang sering ku lihat dan ku jumpai. ‘Mistaken Identity’ dalam jiwa. Soalnya jangan kita terus menyalahkan segelitir ini, perhatikan dan cuba fahami mengapa berlakunya mistaken identity ini. Setiap perkara berlaku dengan alasan dan sebab musababnya. Bila kita memahami dan menyelami perasaan mereka, maka mudahlah kita untuk membentuk atau membantu kekosongan jiwa tersebut. Perkara ini pernah ku lakukan apabila berhadapan dengan para penuntut. Gagah, samseng, malas dan pelawan namun ku suntik dengan kata-kata islamik, kekeluargaan dan masa depan. Alhamdulillah ada perubahan dan telah memasuki alam Universiti. Syukur. Bukan bermakna aku telah berjaya merubahnya, namun semua itu adalah bantuan persekitaran juga.

Nah pelangi yang datang dan pergi ini juga mempunyai makna dalam hidup kita. “Easy come n easy go” apa maknanya..anda sendiri tahu. Pro dan kontra mengenainya dan terpulang kita mentafsirkannya. Dari segi kewangan, persahabatan, orang berhutang atau percintaan dan bermacam-macam lagi. Namun yang penting adalah keikhlasan. Cantiknya tidak semestinya indah, hodohnya tidak semestinya buruk.

Allahyarham Sudirman
Pelangi Petang
Kumeniti awan yang kelabu
Kutempuhi lorong yang berliku
Mencari sinar yang menerangi
Kegelapanku
Kupercaya pasti suatu masa
Sang suria kan menyinar jua
Membawa harapan yang menggunung
Bersamanya...
( korus )
Engkau tiba bagaikan pelangi
Tak bercahya namun kau berseri
Tapi cukup menghiburkan
Hati ini
Seharian waktu bersamamu
Tak terasa saat yang berlalu
Bagai pelangi petang kau kan pasti
Pergi jua...

Berusaha untuk yang terbaik…

No comments:

Post a Comment