Sunday 12 June 2011

Dalam entry status Facebook

Beginilah antara komen-komen para teman untuk mengisikan ruangan komen di statusku…status ini dibuat ketika aku berada Kuala Lumpur baru-baru ini.. 10/6/11 – sampai ke Bukit Bintang daripada singapore menggunakan bas pada jam 4.40 pagi.

Dah sampai daah kat bukit bintang...kena tukar slang lagi la nie...wei apa hal lu brader...wa ok
  • Pedang Alam Ghaibku :
    • tumpang tanya.. Kat mane tempat berkemih..?”
    • Berkemih - kencing

  • Mohd Yardi Haji Ya'akub
    • Bang, Air sikoi satu!!! Hahaahhahah... Panaslah kat bukit bintang ni.. Ayuh kita berlimbu..!!! Tinggi sangatlah bukit bintang  ni...hijab saya!!!!
    • Sikoi – tembikai
    • berlimbu – berlindung dari panas
    • Hijap - Takut

  • Masliza Talib
    • kirim salam kat artis2 yg awak kilale ye...
    • Kilale - Kenal

  • Zamy Phoenix

    • “Adui apee nie banyaknyer kuyuk-kuyuk berleri”
    • Kuyuk-kuyuk – anjing-anjing
    • berleri ( berlari - tiada perubahan, cuma cara sebutan mengikut gaya orang KL )
  • Jaafar Fizah
    • “Di mana toilet bang? saya nak terkamih lah?
    • Terkemih - terkencing

  • Jaafar Fizah
    • “Kadang2 saya ayong la dengan keadaan kota ini”
    • Ayong - pening

  • Max Koey
    • ‎"Cik...kat sini tak bari ijap ke tukar usin, nanti ada org membuyuk. Susah saya nanti nak menguyung org tu kalau dia lari. Saya pernah menguyung orang jahat tapi tak dapat sebab dia meniang pagar sebelah. Tapi tak apa lah, saya masih ada duit pacah untuk hari ani. By the way pakcik, kalau saya beliun di sana boleh tak atau saya mesti gostan ikut jalan sini?"
    • Bari ijap – memberi takut
    • Usin – duit
    • Membuyuk – menipu
    • Menguyung – mengejar
    • Meniang – memanjat
    • Duit pacah – Duit syiling
    • Beliun – berpusing
    • Gostan - berundur

  • Zamy Phoenix

    • Pelayan restoran: bang nak minum apa?

    • Zamy: Ok I nak aing tihi campur susu.
      Pelayan restoran: apa bang?????   ( ku tersenyum ja, mengibur hati d awal pagi...)

    • Aing tihi – air teh

  • Mohd Yardi Haji Ya'akub
    • “Jauhlah saya jalan kaki..dari sini hinggan nuhun tu!!! “
    • Hinggan nuhun – hingga situ

  • ALeeakbar Hg
    • ‎"Encik, tumpang tanya, dari Bkt Bintang ke KLCC jauh hantap kah? Boleh jalan batis ke sana?"
    • hantap – sangat
    • batis - kaki

    Mohd Yardi Haji Ya'akub

    • Merah sangat lah dik... Merah menala begini tak mahu lah... Nak yang cawir-cawir usul dia...”
    • Merah menala – merah yang sangat kuat
    • cawir-cawir - sederhana

  • Mohd Taib
    • bang zamy, hati2 berjalan yer... jgn sampai terkulipit bila naik tangga rumat urut nanti...”
    • Terkulipit - tersandung

  • Masliza Talib
    • hahaha, korang nie.. Asyik nak beceli saja dari tadi. Tepakai saye mbacenye.
    • beceli ( bercali ) - bergurau ( bercali - tiada perubahan, cuma cara sebutan mengikut gaya orang KL )

  • Zamy Phoenix

    • Dik saya nak warna yang tu..
      Warna pa bang?
      Tu kat sana yang warna pacah talur tu...
    • warna pacah talur – seperti warna oren

     

    Sekadar hiburan, kata pepatah masuk kandang kambing mengembek, masuk kandang harimau mengaum. Kisah ini hanyalah khayalan belaka, umpama hendak menyesuaikan diri dengan keadaan sekeliling. Namun berlaku kesilapan ketika menggunakan gaya bahasa tempat kita berada sebab terbawa-bawa dengan kebiasaan penggunaan bahasa sendiri. Di atas adalah beberapa istilah bahasa Brunei yang lazim digunakan. selamat membaca lagi sekali..

  • No comments:

    Post a Comment