Sunday 19 June 2011

Perjalanan dikala cuti

IMG_1129

Waktu bercuti..biasanya diisikan dengan aktiviti dan perancangan masing-masing. Keluar negeri, atau memyelesaikan urusan peribadi ataupun hanya berehat dirumah sahaja. Bagiku pula bila ada terluang untuk bercuti akan kuisikan dengan pelbagai perkara. mana yang harus diuruskan akan cuba diselesaikan. Kata orang, bila bercuti maka buatlah cara bercuti. cutiku kali ini, ku isikan dengan pelbagai perancangan. Kewangan hanya cukup-cukup sahaja. Bersama isteri kami keluar negeri dengan urusan dan seterusnya menikmati cuti yang ada.

Perjalanan bermula; Miri destinasi awal untuk flight >Johor Bahru bagi urusan > Singapura hanya untuk makin angin dan melihat keadaan negara tersebut menaikki teksi dan seterusnya dengan menaikki bas menuju Kuala Lumpur yang hanya memakan masa tidak lebih dari 5 jam perjalanan > Brunei Darussalam.

Ke Negara Singapura adalah kali pertama bagiku, memang negara yang membangun dan dibawah arus kemodenan..Hanya sempat membeli peralatan Kamera sahaja. Nilai duit yang sama membuatkan kuasa membeliku terbantut.

 

IMG_1214IMG_1212 

Berurusan di UTM ( Universiti Teknologi Malaysia, Johor )

Disini ku hanya singgah sebentar sahaja. Sebelum ini ku ada memohon untuk melanjutkan pengajianku disini. Aku diterima namun ada rezeki bagiku. Mengambil surat tawaran baru untuk akan datang.

IMG_1242 IMG_1141 IMG_1134

 

Perjalanan ke Singapore

Melalui teksi ke Singapura dari Johor memang tidak jauh. Harga teksi S$30 seorang.

IMG_1142

Di Singapura

Hanya untuk beberapa hari sahaja. Terus terang ini adalah kali pertama ku menjejakkan kaki di negara tersebut. Memang kota metropolitan dan membangun. Infrastruktur dan keadaan negara yang bersih. Dikhaskan bagi para perokok.. Dan setentunya dimaklumi sebagai country of fine. Undang-undang ketat. Hanya membeli beberapa barangan sahaja. Nilai wang sama dengan nilai wang negara sendiri embuatkan berfikir untuk membeli belah. 

IMG_1247IMG_1252

  IMG_1262 IMG_1278

 IMG_1153IMG_1147

Kuala Lumpur

Dari Singapura menuju Kuala Lumpur melalui bas memakan masa 5 jam. Memang tidak boleh tidur lena bila berada dalam bas. Harga sekali perjalanan ada S$25.00 seorang. Namun harga tersebut tertakluk kepada agensi-agensi yang ada disana ( Golden Mall ). sampai di Bukit Bintang pada jam 5 pagi. Jadi untuk menunggu waktu..hanya minum dan jalan-jalan sahaja.

 IMG_1315IMG_1306 

IMG_1307 IMG_1174

 IMG_1178 IMG_1179IMG_1164

 

Kembali Pulang

Setelah beberapa hari, akhirnya tiba masa untuk pulang ke tanah air sendiri. Semestinya banyak pengalaman dan pengetahuan diperolehi. Insyallah jika ada rezeki, akan membawa keluarga melawat Universal Studio Singapore.Melawat sesuatu yang ada di Johor.

IMG_1320

Perjalananku seterusnya ke Vietnam..Akan ku kongsikan nanti

No comments:

Post a Comment