Saturday 1 January 2011

Hari ini 1111 ( Anjakan paradigma )

1 hb Januari 2011 atau 1.1.11 atau 1.1.2011

Awal Tahun yang jatuh pada hari Sabtu. Setentunya banyak acara yang dibuat. Banyak negeri bahkan perseorangan yang melancarkan pesta bunga api atau mercun tanda meraikan awal tahun baru. Tahniah.

Seperti lazimnya setiap tahun baru berbagai persoalan dibentangkan, berbagai perancangan dibuat untuk sepanjang hari-hari yang mendatang pada 2011 ini. Azam baru? perancangan baru? Semoga sahaja akan tercapai seperti yang sudah-sudah. Namun bagiku Selagi azam lama belum tercapai, tentu ada sebab yang menghalangnya. Renung kembali apa yang menghambat pencapaian azam tersebut. Dalam facebook, banyak yang mengungkapkan dan mengucapkan selamat tahun baru, dan aku sendiri tidak ketinggalan melakukannya. Damun dalam banyak-banyak ungkapan ada satu phrasa yang sangat menarik dan memang ku akui sungguh bermakna…..

Taun baru atu nda penting.. Yang penting apa peningkatan yang kitani udah buat.... Taun lapas jadi benchmark, taun ani perancangan, Taun dapan penantuan..inda slasai.. Ulangi lagi... :) slamat maju jaya..

Tahun baru bermakna umur semakin meningkat, dan hitungan tahun ini menjadi ukuran untuk sesuatu, seperti kelamaan dalam sesuatu, masa untuk mendapat habuan dan sebagainya. Namun untuk produktiviti, ayat di atas memang mempunyai ‘value added’. Kualiti, Quantiti, indikator kita. Selagi azam lama belum tercapai, ulangi lagi dan tambahkan value addednya, tambahkan penilaiannya, dan tambahkan perancangannya. Azamku tahun lepas sedikit sebanyak terlaksana, iaitu lebih masa duduk di rumah. Dan antaranya lagi adalah mencuba bidang lain dalam alam pekerjaanku. Dan perkara yang masih dalam azamku adalah untuk menambah ilmu pengetahuan. Namun perkara ini terbantut atas sebab aku sendiri yang tidak memahaminya… ( pihak yang kurang transparent dalam urusan ). Semoga perkara ini nanti akan dapat ku realisasikan.. Amin

Selamat tahun baru, dan selamat menempuh rintangan yang akan dihadapi pada hari-hari 2011 ini, Semoga semuanya akan berjalan lancar seperti yang didoakan dan diharapkan.

Persoalanku…Apa guna bertahun baru dan berazam baru jika masih lagi dalam bentuk yang lama. Pemikiran lama, sistem lama tanpa usaha untuk memajukannya, idelogi puluhan tahun yang lalu, tanpa anjakan paradigma. Semoga tahun baru ini akan menyedarkan kepada sesiapa yang masih tidak mahu berubah. HIJRAH di awal tahun Masihi.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

SELAMAT DATANG 2011 DAN SELAMAT TAHUN BARU KEPADA SEMUA.

Welcome 2011

Goodbye and Thanx 2010

With warm regards 2009

------------------------------------------------------------------------------------------------------

No comments:

Post a Comment