Thursday 27 January 2011

Batuk Vs Batok

“ Uhuk   uhuk   Uhuk……………”

batok1

Sekadar ingin mengongsikan pengetahuan mengenai dua istilah yang berbeza iaitu batuk dan batok. Dari segi ejaan juga berbezak daripada konsonan huruf antara ‘ U ‘ dan ‘ O ‘. Seketika kita diajarkan istilah melepaskan batuk/batok ditangga. Peribahasa ini merujuk kepada daya usaha atau ikthtiar yang ala kadar dan tidak diusahakan dengan sepenuh hati. Sikap dan perbuatan yang akhirnya akan membawa kerugian malah kecelakaan yang tidak diingini. Batuk yang kita maklum adalah penyakit atau sakit atau sesuatu yang mengganggu di kerongkong kita.

Manakala Batok pula jika dilihat adalah satu alat yang digunakan untuk mencedok air dari tempayan atau tempat menyimpan air. Sering disimpan didepan rumah bagi membersihkan kaki sebelum masuk rumah. Jika dahulu, rumah-rumah didirikan bertingkat dan menggunakan tangga. seperti gambar dibawah,

(Gambar hiasan)image

Aku tidak akan menghuraikan lebih mendalam lagi mengenai peribahasa tersebut, dan ku kira ramai yang mengetahui makna yang tersirat dan tersurat mengenainya. Apa yang ingin ku kujelaskan disini adalah peri kepandaian orang-orang terdahulu dalam memahami alam kehidupan dan seterusnya menjadi tunjuk ajar dan landasan sekarang. Ciptaan demi ciptaan, rekaan demi rekaan untuk kegunaan dan keperluan dahulu. Rekaan yang menjadi pengetahuan asas untuk menciptakan sesuatu yang baru bagi menggantikan yang dahulu. Yang lama direkabentuk dan ditambah lagi menjadi multi kegunaan. Sekarang yang asas menjadi hiasan atau bahan untuk dikomersialkan. Para pembaca lebih arif mengenai teknologi yang ada di pasaran sekarang. Tidak salah kita mengubah dan membentuk sesuatu yang baru asalkan yang lama tidak dilupakan. Bahan dari pokok kelapa memang sangat banyak gunanya. Sebermula dari daun, akar, batangnya bahkan buahnya menjadi asas kegunaan dahulu. Di olahkan menjadi minyak, penyapu, rumah dan banyak lagi. Tempurong juga menjadi perumpamaan seperti katak ‘dibawah tempurong’. Itu adalah diantara perkara yang dapat dilihat mengenai nyiur ( kelapa atau piasau) ini.

Rumusannya jangan lagi kita membuat kesilapan dalam memahami erti melepaskan batok ditangga ini. Bukan melepaskan uhuk uhuk di atas tangga. Tetapi melepaskan/menyimpan tempurong kelapa yang digunakan untuk mencedok air bagi membersihkan kaki diatas tangga. Kelak perbuatan tersebut akan mencederakan orang lain jika terpijak atau mungkin akan jatuh ditanah dan akan kotok jika dicedokkan di tempayan tersebut. Kecuaian ini yang dimaksudkan dalam peribahasa tersebut.

Semoga coretan ini membawa pengertian dan membawa kebaikkan bersama. Usah melakukan pekerjaan sekerat tetapi buatlah hingga selesai dengan baik dan mengikut prosedur yang ada.

Orang-orang Brunei juga tidak kurang juga kemahiran bertukang tangan. Seperti gambar dibawah ini. ( sewaktu melawat salah sebuah kampong di daerah temburong-Brunei)

  Menjadi seorang yang berpengetahuan dan jauhkan diri daripada umpama ‘Katak dibawah tempurong”. Proses belajar adalah seumur hidup. Tidak bermakna jika sudah selesai pengajian di peringkat sarjana muda, Sarjana atau peringkat Kedoktoran sudah cukup. Bahkan kesemua itu adalah permulaan dan jalanserta kunci untuk menimba pengetahuan-pengetahuan yang baru. Dan jangan apabila sudah menjawat jawatan yang tinggi selaku pegawai dan sebagainya akan boleh mengarahkan orang lain tanpa kita mempelajari atau memahaminya dahulu. Kelak akan membawa malu diri sendiri jika ditanya tidak tahu untuk menyelesaikannya. Dan jangan juga bila sudah di atas tempurong akan merasa megah sehingga mengabaikan tugas dan tanggungjawab. Umpama Melepaskan Batok di tangga.

Aku masih memegang istilah yang sering kugunakan bagi memotivasikan diri dan Penuntut-penuntutku dulu..( Majlis Perwakilan Pelajar ) bahkan kepada kakitanganku iaitu

“   BEKARIH      BEJARIH      BELURIH   ”

1 comment:

  1. Salam. nice post. sekarang baru aku tau batuk & batok atu rupanya berbeza hehe.

    ReplyDelete