Saturday 29 August 2009

Hajat orang berpuasa


Semalam, kami sekeluarga mengambil kesempatan untuk bersungkai restoran..kami mencari tempat dan kawasan yang tidak sibuk dengan pelanggan. Maklumlah sekarang ini kebanyakkan restoran dan kedai-kedai makan akan dipenuhi oleh pelanggan yang hendak bersungkai puasa.
Tempat yang dituju adalah sederhana, selesa dan tidak sakit kepala untuk memikirkan karenah orang lain..( berebut mengambil makanan). Berebut-rebut memang perkara yang tidak ku gemari.
Melihat anak-anakku dan isteri makan lebih dari biasanya membuat hati rasa senang dan bahagia. Menikmati makanan dengan selesa.
Cuma perlu diingat, tujuan kita berpuasa dan bersungkai..Jika berpuasa hanya sekadar adat dan bersungkai dikedai-kedai dengan niat menunjukkan kemewahan, perlulah difikirkan semula mengenainya..Perkara ini ku dengar dari teman, katanya bersungkai direstoran menunjukkan prestij dan status..bagiku hal ini yang boleh mengurangkan darjah puasa, sebab terdapat ri'a didalamnya...tetapi jika sekiranya niat untuk bersedekah semata, bagiku perkara ini tiada menjadi kesalahan...apapun juga, betulkan niat dan hala diri ke Siratulmustakim.

Selamat menunaikan ibadah Puasa. Sehingga sekarang kedua-dua anakku belum pernah ponteng puasa...latihan awal, membentuk sedari kecil.

No comments:

Post a Comment