Thursday 21 May 2009

Robosapien dan IJN


Pernah kah anda mendengar permainan "Robosapien'. Sebetulnya robot ini dibeli sewaktu berada d Kuala Lumpur tahun 2005 bila anak lelakiku dihantar untuk menjalani pembedahan Jantung,(Jantung berlubang) di Institut Jantung Negara, Malaysia.
Permainan ini ke beli kerna berharap anakku gembira dan akan sembuh cepat, sayangnya waktu itu ia belum tahu bagaimana untuk memainkannya. Sehinggalah 3 hari yang lalu, bila mengemas bilik, ku ternampak Robosapien ini berada di atas almari buku. Ku capai dan masukkan bateri.Alhamdulilah masih ok. Ku panggil anakku dan menunjukkan padanya..katanya ia masih ingat permainan ini dan sekarang ia boleh mengoperasikannya sendiri. Aku gembira bila melihat ia memainkannya bersama adiknya, namun terharu bila terkenang saat-saat getir sewaktu di IJN dulu. Hanya Allah mengerti betapa khuatir akan pembedahan yang dijalankan.Syukur pada Mu ya Allah telah menyembuhkan anakku
Allah itu maha Kaya, Maha pengasih..ku sangka, jantung berlubang yang anakku hadapi itu adalah kritikal, rupanya apabila berada di IJN, terdapat lagi anak orang lain dan kes yang lebih teruk. Ku pun bersyukur kerana tidak diuji dengan yang ku rasa tidak mampu hadapi. Di sana berbagai masalah yang didengar seperti, injap jantung kurang berfungsi dengan, jantung terlilit dengan urat, Jantung sebelah sahaja perfungsi dan berbagai lagi..Syukur Pada Mu Ya Allah..Walau sebagaimana pun masalah yang kita hadapi, kita harus redha dan selesaikan dengan baik dengan meminta bantuan pada NYA, kerana ada lagi yang diluar sana yang menghadapi masalah leih teruk dari kita.
Robosapien, permainan yang dimain anakku setelah pembedahan..seronok juga memainkannya.ia boleh menari, berjalan hadapan dan berundur, bahkan boleh berpusing. Kita mengawalnya sendiri.Jika manusia dikawal oleh manusia yang lain..alamat kita akan menjadi robot lah. Dari itu jangan kita biarkan diri kita menjadi hamba pada manusia dan harta. Kita yang mengaal diri kita sendiri berdasarkan akal fikiran kita.
Institut Jantung Negara, ku harap tiada keluargaku yang akan kesana lagi..Namun segala layanan dan fasiliti yang diberikan adalah memuaskan..layanan 1st class ehe. terima kasih kepada pakar-pakar IJN, Kerajaan Brunei yang perihatin akan keselamatan dan kesejahteraan rakyatnya. Terima kasih segalanya....

Gambar anakku bersama Doktor yang mengetuai penbedahan

No comments:

Post a Comment