Wednesday 13 May 2009

Karektor Yang Berkesan



Pernahkan awda menonton rancangan yang disukai oleh kanak-kanak ' SpongeBob SquarePant'.memang ia sesuai untuk kanak-kanak. Tetapi pernah kah kitani melihatnya sambil memahami siapa dia hero dalam animasi ini?

Oh! Who lives in a pineapple under the sea?
SpongeBob SquarePants!
Obsorbent and yellow and porous is he!
SpongeBob SquarePants!

Aku juga sering melihat kartun ini bersama anak-anakku....Tau kenapa? sebab Heronya seorang yang mementingkan kawan, suka menolong orang, menepati janji. Bahkan karektornya juga merupakan pemangkin semangat kepada teman-temannya bahkan kepada majikan tempatnya bekerja, Mr.Crab..Si hero akan menyelesaikankan dulu semua kerjanya dan kemudian akan menepati janjinya untuk bersama teman-temannya. Dan tengahari tadi, aku melihat siri ini lagi. Tau apa yang terjadi? Mr.Squid (salah satu karektor yang tidak suka dan sering memperlekahkan SpongeBob ini) telah patah semangat, namun SpongeBob tampil dan memberikan semangat.

Sikap ini adakah ada pada kita? adakah kita akan menolong orang yang selalu memperlekehkan kita? adakah kita akan menjauhkan diri walau tahu kita tidak disukai dan akan berdendam? Tepuk dada tanya rasa ehe...jika secara peribadi..saya sendiri akan berkecil hati. Teman kala gembira ramai tetapi kala susah????
Sebaiknya Awda sendiri sekali sekala melihat animasi ini. walaupun cuma katun dan rancangan kanak-kanak..tetapi kita boleh menerapkan moral pada anak-anak kita...Terdapat pelbagai karektor yang boleh kita jadikan sandaran cuma tinggal pada kita untuk menilai diri kita sendiri...seperti karektor yang hanya memikirkan duit dan kedekut, mementingkan sendiri bahkan juga ada yang 'blurr' dan hanya tahu bermain...

No comments:

Post a Comment