Wednesday 9 February 2011

Katak oh katak

Frog

Tiada entri khusus mengenai gambar di atas. Cuma terkejut bila melihat katak ini berada di pagar. Selalunya katak ini akan melompat untuk bergerak. Tapi kali ini hingga separuh pagar dapur rumahku didakinya. Hebat. Jika dulu kita sering mendengar pepatah ‘Seperti katak di bawah tempurong’ , yang membawa makna seseorang yang tidak tahu menahu tentang sesuatu perkara/peristiwa atau keadaan. Namun pepatah itu telah diolah menjadi katak di atas tempurong.

Perumpamaan di atas seolah-olah seerti dengan gambar katak ini. Ini menunjukkan katak juga mempunyai kebolehan dan pengetahuan untuk bergerak. Atas tempurong sinonim dengan telah mengetahui atau memahami ataupun mempunyai daya untuk anjakan paradigma.

Keadaan katak ini awalnya diketahui oleh isteri dan kemudian ku rakamkan senario ini. Dengan keadaannya yang santai, tangannya seperti bertumpu pada pagar. Adakah katak ini ingin mencuba sesuatu atau mengejar makanan seperti lalat atau serangga yang berada di atas. Ataupun berusaha untuk keluar pagar.

*** jika sekiranya dicium katak ini, adakah akan berubah menjadi putera raja yang kacak?

Banyak pengajaran yang orang-orang dahulu membuat pepatah sesuai dengan kehidupan kita. Dan kita harus mengambil pengajaran dan iktibar dari apa yang Allah tunjukkan kepada kita.

No comments:

Post a Comment