Sunday 7 November 2010

Perjalanan Ke HCMC ( Saigon ) Part 4 – Mekong river

Jadual kami seterusnya di hari kedua adlah lawatan ke Mekong Delta, ( Sungai Mekong ). Menurut catatan Georafinya, Sungai Mekong adalah yang ke 7 terpanjang di Asia dan ke 12 terpanjang di dunia. Berikut mengenai sungai Mekong ini.

“The Mekong is one of the world’s major rivers. It is the world's 12th-longest river[1] and the 7th-longest in Asia. Its estimated length is 4,350 km (2,703 mi), and it drains an area of 795,000 km2 (307,000 sq mi), discharging 475 km3 (114 cu mi) of water annually.

From the Tibetan Plateau this river runs through China's Yunnan province, Burma, Laos, Thailand, Cambodia and Vietnam. Laos, Thailand, Cambodia and Vietnam established the Mekong River Commission in 1995 to assist in the management and coordinated use of the Mekong's resources. In 1996 China and Burma became "dialogue partners" of the MRC and the six countries now work together within a cooperation framework.

The extreme seasonal variations in flow and the presence of rapids and waterfalls in this river have made navigation extremely difficult.”

Disini kami menyusuri sungai Mekong, melawat kampong yang hasilnya semua daripada pokok kelapa, kilang membuat gula-gula kelapa, menaiki kereta kuda dan sebagainya. Melihat sendiri kedidupan seharian penduduk setempat. Kebanyakkan mereka adalah penangkap ikan dan tidak kurang juga bercucuk tanam. Tanah sini dikatakan sebagai subur dan sesuai bercucuk tanam. Dan penangkap ikan pula memang ramai memandangkan sungai ini adalah besar, luas dan panjang. Airnya yang agak kabut berwarna kekuningan. Gerun juga dibuatnya..apa yang ada didalam sungai itu. ( anda sendiri maklum ). Sungai yang menjadi sumber kehidupan penduduk sini. tempat perhubungan antara kawasan urban dan rural. Perdagangan. Menghantar hasil ke kawasan bandar dan membawa balik barang-barang keperluan ke kampong-kampong.

Pejabat lawatan dan terminal perahu Sungai Mekong

IMG_0001

IMG_0006IMG_0012IMG_0002

KAMPONG BEN TRE ( yang penghasilan nya daripada pokok kelapa. )

Daripada buahnya hinggalah kepada pokoknya menjadi hasil bagi penduduk sini. Aku kurang pasti dengan nama kampong ini tetapi difahamkan sebagai Ben Tre ( Kampong kelapa ). Rumah-rumah yang dibina juga daripada pokok kelapa. Kraftangan yang dihasilkan juga sangat menarik. Replika kereta, anak patung, peralatan memasak seperti sudu masak, alat urut, dan sebagainya. Mungkin bagi kita rumah yang didirikan daripada pokok kelapa ini akan mudah roboh disebabkan tidak tahan dengan cuaca dan keadaan pokok kelapa itu sendiri. Namun mereka menggunakannya sudah sekian lama. Dilapisi dan diproses dengan menggunakan bahan untuk bertahan lama. Unik. Terfikirkah kita mengenainya? Kraftangan mereka juga menarik dan ada sebahagiannya belum pernah ku temui di negara sendiri. Kemahiran mereka sekali lagi terserlah. Mungkin dengan cara hidup mereka membuatkan ideologi ini diperturunkan dari warisan mereka. Kami juga dijamu dengan buah-buahan sambil menikmati persembahan daripada penduduk kampong. Tanpa bayaran tetapi tips seadanya. Memang lagu yang diperdendangkan tidak difahami tetapi alat muzik tradisi mereka yang menarik perhatian.

IMG_0181IMG_0183IMG_0196IMG_0199

IMG_0198IMG_0193IMG_0216

MENYUSURI SUNGAI MEKONG

Menuju ke kampong Ben Tre ini kami menggunakan perahu yang telah ditempah khas melalui Tour kami itu. Dan hanya 4 orang sahaja waktu itu. Kami adik beradik, Miss Lan dan pengemudi. Memang santai dan memudahkan kami untuk berlegar. Sepanjang menyelusuri sungai Mekong ini, banyak yang menjadi perhatian. Kapal-kapal menangkap ikan, bahkan kami terserempak dengan penduduk yang hidup mereka sepenuhnya di dalam perahu. Makan, tidur dan pekerjaan mereka hanya dalam perahu mereka. Difahamkan mereja adalah golongan minoriti yang kian pupus. kehidupan ini jga aku percaya di kawasan-kawasan di semenanjung Malaysia dan juga Indonesia. Ini adalah kerana Negara-negara ini adalah berdekatan dan tidak mustahil ada juga kehidupan seperti ini. Namun di negara kita ku percaya tidak ada.

IMG_0071 Mereka dengan pakaian mereka tersendiri, dengan penutup kepala yang menjadi simbol negara mereka, dan menyelusuri sungai perhubungan urusan kehidupan seharia mereka. Samaada untuk membawa pelancong ataupun untuk urusan sendiri. Pengemudi wanita juga mengemudi sampan mereka. anak sungai yang sentiasa sibuk dengan lalu lalang sampan dan perahu bermotor.

IMG_0075IMG_0133IMG_0144IMG_0262 

KILANG MEMPROSES GULA-GULA KELAPA

Berkesempatan singah ke kilang memproses gula-gula kelapa. Rasanya juga sedap dengan berperisa durian, coklat, asli kelapa, pandan, bercampur kacang. Ku sempat membeli kesemua perisa tersebut berharga USD$1.00 dan diberi percuma sebungkus. Diproses secara manual dan dibungkus dengan kemas. Diekspot untuk dijual dibandar-bandar.

IMG_0274 IMG_0276 IMG_0277

Makan Tengahari di Mekong Rest Stop

IMG_0332

IMG_0289 IMG_0298 IMG_0300 IMG_0318 IMG_0330 IMG_0333

Destinasi akhir kami pada hari itu. Menjamu selera setelah penat melawat di sungai Mekong. Pengalaman yang indah menyusuri sungai Sungai Mekong. Ini kerana kita dapat melihat sendiri budaya dan cara hidup penduduk setempat yang masih mengekalkan tradisi mereka. Negara kita sudah semakin pupus mengenainya. Kampong air kita juga sudah mengalami arus kemodenan dengan struktur rumah-rumah yang dibina dengan konkrit dan jauh dari bentuk asalnya. Inilah arus kemodenan. Bagiku tidak salah kita mengecapi perubahan masa ini, cuma ada baiknya dikekalkan serba sedikit bentuk rumah kampong air yang dahulu itu untuk tatapan pelancong dan juga memelihara warisan kita.

Berbalik ke Restoran ini, suasananya indah, tenang dan menghijau. Pondok-pondok makan yang dibuat juga cukup menarik. Apabila kita baru sampai di tempat ini, memang kita akan tertanya-tanya bagaimana pula keadaan dalamnya. Ada ruang makan yang besar bahkan bagi mereka yang inginkan lebih privasi juga ada disediakan. Seperti kami, tempat yang ditempah oleh Miss Lan adalah privasi. Santai dan menu yang dihidangkan juga sedap. Menu makanan tradisi Vietnam seperti paper rice, cara membuat makanan itu sendiri juga diperlihatkan. Sila lihat link yang dimuatkan sebelum ini. Untuk perhatian, makanan kami kebanyakkanya adalah makanan laut. Tidak menyesal menjejakkan kaki di restoran ini. Jangan lupa jika berkunjung ke Mekong, singahlah disini untuk merasai suasananya. Makanannya juga sedap.

Selesai makan kami menuju ke bandar Ho Chi Min City bagi aktiviti seterusnya. Berjumpa lagi pada entri seterusnya.

No comments:

Post a Comment