Monday 21 June 2010

Rahmat Dalam Lindungan

Panik bila diberitahu ada insiden kemalangan..

Memang kawasan yang dilalui itu kawasan yang bahaya untuk pengguna jalan raya. Dengan Simpang yang kurang kelihatan, rumput yang tinggi..laluan jalan leburaya…tiada tanda zebra line, atau peringatan tentang perlahan dan sebagainya…umpama sesuatu yang terlepas pandang. IMG_4145

Kawasan ini yang pernah meragut nyawa beberapa tahun yang lepas dan penumpang terselamat tetapi cedera teruk, kawasan yang sering melibatkan kemalangan samaada masuk atau keluar simpang. Perlu diingat juga, para pemandu harus bijak mengemudi kenderaan, jangan lalai, berkhayal, laju dari had dan sebagainya yang boleh membahayakan. Sikap yang bijaksana boleh membawa kepada keselamatan. Jangan seperti perumpamaan ‘ tidak pandai menari, dikakata lantai tidak rata’. ‘Bila terantuk baru tegadah’. Sikap pengguna dan sistem jalan harus seiring.

Tetapi akur dengan apa yang berlaku. Cuma terkilan dan sedih bila kemalangan melibatkan ahli keluarga. Setentunya menimbulkan rasa kurang enak, fobia, trauma dan sebagainya. Bersyukur hadrat Illahi atas lindungan dan bantuan yang diberikan. Walaupun kemalangan dikira kecil tetapi memberikan impak yang mendalam kepada yang mengalaminya. Mujurlah waktu kemalangan itu tidak banyak kenderaan yang melaluinya..jika tidak, sesuatu yang lebih teruk dan tidak diingini pasti berlaku.

Ayahku panik, ibuku rasa trauma dan ‘beuri’, Adik2 juga kelu bahasa. Syukur tiada yang cedera. kemuskilan timbul bagaimana boleh berlaku…??

 IMG_4139

Teman, saudara bahkan jiran juga mengadu kepadaku betapa bahayanya simpang tersebut, bahkan ada yang terlepas simpang dan terpaksa berpatah balik. Harap-harap perkara ini diambil maklum. Insyallah akan ku usahakan berjumpa dengan pihak yang berkenaan berhubung dengan keadaan ini. Ku harap usahaku membawa hasil untuk kelesesaan dan keselamatan semua. Ku juga khuatir perkara yang tidak diingini berlaku..Nauzubillah

Ya Allah padaMU ku panjatkan doa dan syukur atas rahmat dan lindunganMu kepada kedua ibubapaku serta keluargaku..

No comments:

Post a Comment