Tuesday 31 May 2011

Seminar MIB

MIB – Melayu Islam Beraja

IMG_4241

Falsafah Negara Brunei Darussalam yang mempunyai 3 unsur penting bagi menjamin keutuhan, sustainabiliti, keamanan agama, politik, budaya bahkan ekonomi. MIB ini juga merupakan penghayatan kearah gaya hidup bernegara. Dengan berlandaskan falsafah ini, semua aspek kehidupan boleh menjadi rujukan. Melayu boleh dirujuk kepada budaya yang berasaskan kepada KeIslaman, dan kekuatan Islam ini dijamin oleh sistem beraja.

Entri kali ini, ku tidak akan menyentuh mengenai apa yang dimaksudkan MIB secara keseluruhannya. Sudah seringkali perkara ini dibincangkan bahkan telah dihayati oleh segenap rakyat. Telah diaplikasikan dalam silibus persekolahan bahkan hingga ke peringkat Universiti di Universiti Brunei Darussalam. Dalam profesionalisma juga telah diterapkan iaitu dalam tajuk etika kerja.

pada bulan lepas, ku telah menghadiri satu seminar yang kurasa sangat berbaloi. Ini kerana, para menyampai kertas kerja terdiri dari ketua-ketua kementerian atau Jabatan. Para setiausaha tetap telah membentangkan kertaskerja yang rata-ratanya membincangkan mengenai halatuju MIB dalam Kementerian, cabaran dan tindakan kearah mengaplikasikan dan menghayati konsep MIB ini. Antara lain adalah Setiausaha Tetap Kementerian Pendidikan, Kementerian Kewangan, Kementerian Kesihatan dan beberapa lagi.

Sebanyak 19 resolusi telah dirumuskan dan telah diserahkan kepada Jawatankuasa Tertinggi Majlis Melayu Islam Beraja Brunei.

Kita Selaku rakyat berasa amat bersyukur kerana berada didalam negara yang aman makmur dan berada di negara yang Baldatun Toyibattun Warabbun Ghafur…negara yang aman sejahtera dan sentiasa dalam lindungan Allah..

No comments:

Post a Comment