Sunday 19 December 2010

Percutian Hujung Tahun

Bila melihat dan mendengar kisah lawatanku ke Ho Chi Minh City, Keluargaku pun tertarik hati untuk mengalaminya sendiri. Bulan Disember 2010, kebetulan waktu cuti sekolah, cuti hujung tahun. Kami pun merealisasikan impian tersebut. Vietnam menjadi destinasi pelancongan. Setelah berurusan dengan pemandu pelancong ku di Vietnam, semuanya telah diuruskan dan tinggal untuk harinya sahaja lagi

Semua perjalanan termasuk lawatan dan makan telah ditanggung. Perjalanan diprogram dengan rapi. Lawatan pertama adalah kawasan Mekong Delta. Di sini, perjalanan amat amat menarik, menaikki kereta kuda, sampan dan melawat perkampungan di Ben Tre Island. Seronok. Anak lelakiku amat teruja dan sangat gembira bila berkesempatan menaikki kereta kuda tersebut. Anak perempuanku seronok menaikki sampan kecil. Bagiku ini adalah pengalaman ke dua ku. Memang seronok.

Di hari kedua pula kami dibawa melihat sendiri ‘Mekong Floating Market’. Di sini suasana sangat berbeza, bot-bot sederhana besar akan bersadai dan menjual barangan mereka. Kebanyakkannya datang dari kampong-kampong dan berjaja secara borong. Mungkin harga juga murah-murah. di samping itu kami juga dibawa melawat rumah yang membuat ‘paper rice’ ( nasi ) dan juga membuat mee. Warisan perniagaan tradisi keluarga. Pada malamnya pula kami melihat pertunjukkan ‘Water Puppet Show”. Pertunjukkan ini amat menarik hati ditambah lagi kesan-kesan sampingan, seperti bunyi, hujan, tarian daripada ‘puppet’ itu sendiri. Akhirnya impian keluargaku terlaksana.

Pada hari ketiga adalah hari bagi terakhir. Peluang sehari suntuk telah diprogramkan untuk berbelanja. Supermarket, China Town, Ben Than Market, Saigon Square. Berbelanja dengan harga yang murah dibanding dengan harga di sini.

Jika ada peluang, Insyallah akan menjadi destinasi ku lagi. Perancangan akan dibuat bersama teman-teman photografi.

Cutiku masih ada… Destinasi seterusnya? mungkin ke tempat-tempat yang dekat sahaja dan juga lawatan dalam negeri.

 IMG_0245          IMG_0487    

 IMG_0235          IMG_0380

IMG_0472          IMG_0271

 

IMG_0230IMG_0254 IMG_0312

 

 

 

 

 

 

 

Pic Taken with Iphone..

No comments:

Post a Comment