Friday 10 September 2010

Tulus Ikhlas

Sempena Syawal ini, sekali lagi ingin merakamkan ucapan Selamat Hari Raya Aidilfitri dan maaf dan ampun dipinta segala kesalahan dan silap.

Bulan Syawal inlah juga peluang dan tujuan utama kita berkunjung menziarahi sanak saudara, sahabat handai serta untuk memohon kemaafan, menghubungkan seterusnya mengeratkan silaturrahim dan kasih sayang yang tulus. Terkenang sewaktu kecil dahulu ketika tibanya musim raya, beraya bersama kawan-kawan. Yang seronoknya dapat bersama kawan-kawan disamping diberi sampul hijau. Bila semakin remaja, beraya bersama kawan-kawan sekolah dan berkonvoi beramai-ramai ‘melanggar’ ( ziarah ) rumah kawan. Namun sebelumnya ziarah kerumah nenek, saudara bersama keluarga. Suasananya sekarang sudah berubah. Aku bersama isteri dan anak-anak. Membawa ziarah nenek mereka, dimalam raya lazimnya bertakbir raya dan memohon keampunan dari kedua ibu bapa.

Menziarahi kubur bagi memanjangkan fadhilat ayat-ayat suci Al-Quran tanda mengenang yang sudah tiada. Inilah dinamakan hubungan erat antara sesama manusia. IMG_0308

Negara kita adalah negara yang Baldatun Toyyibatun Warabbun Ghafur iaitu negara yang sentiasa dilimpahi rahmat. Pemimpin juga sangat perihatin terhadap rakyat dengan menghulurkan bantuan berupa kemudahan dan juga wang ringgit. 

Ketulusan inilah yang membawa kita kepada kedamaian dan harmoni sebaagai satu institusi kekeluargaan dan kenegaraan.

IMG_6195a

Kasih Sayang terukir diintrepretasikan melalui tingkahlaku dan perbuatan

Setiap usaha dan amalan kita biarlah

TULUS DAN IKHLAS

No comments:

Post a Comment