Friday 6 November 2009

Hari bagi seseorang yang berjasa…..

hari guru theme

Kata-katanya boleh membawa perubahan, kata-katanya yang mempunyai isi dan ilmu, seseorang yang boleh membuat kemajuan,seseorang yang bertindak selaku penjaga, seseorang yang menjadi pendamping, pembimbing, pemimpin dan seseorang yang banyak berkorban…….USTAZ, USTAZAH, GURU, CIKGU, TUTOR,PENSYARAH, MU'ALLIM.

Sering mendengar ungkapan ‘engkaulah pelita hidupku”, ‘ jasamu akan ku kenang”, “ terima kasih cikgu atas ajaran guru” dan juga “ tanpa guru siapalah kami sekarang ini”

Di sekolah, bila guru menegur,marah, memberi nasihat..anak didik akan akur, kurang akur ataupun melawan….fenomena ini sering dihadapi dan merupakan cabaran selaku seorang guru…

Akur dengan arahan tetapi ironinya memberontak dalam hati…guru yang tidak menegur kesalahan akan disukai, guru disiplin akan dibenci…guru yang diam-diam akan dibuli….karenah para anak didik.

Ungkapan diatas tadi…sejauhmanakah kesahihannya dalam hati kitani, abiskita? apakah para guru hanya akan dikenang bila tiba hari guru? bila guru sudah tiada? atau memang senantiasa dalam hati kita dan memang jujur kita ungkapkan?  Sejauh mana jasa seorang guru akan dikenang dan bagaimana ia dikenang dan bagaimana merealisakikan dan implementasikan jasa seorang guru.. Bagiku seorang guru adalah seoranga yang mulia dan profesi yang penuh dengan cabaran dan rintangan. kerjaya yang memerlukan minda yang senantiasa aktif dan kreatif. sewajarnya ditempatkan dikedudukan yang mulia.. Umpama kata Saiyidina Ali.." “sesiapa yang mengajarkan aku walau sepatah adalah guruku”. Bahkan para guru adalah waris kepada para Anbiya ( para nabi)…Dan Sabda Rasulullah SAW tentang ilmu….mafhumnya … “sampaikanlah oleh mu daripadaku walau satu ayat..”

Namun ada segelintir guru yang hanya tahu menyampaikan pengajaran tanpa menanamkan nilai-nilai lain. berfikiran tertutup, mementingkan pangkat dan jawatan. Namun semua lumrah dan fitrah manusia.

Bersempena hari guru ini, saya mengembil kesempatan merakamkan ucapan Tahniah dan Selamat Hari Guru. Semoga jasa dan pengorbanan yang dicurahkan dan diberikan akan mendapat ganjaran daripada Allah SWT. …AMIN dan semoga guru-guru yang telah beralih ke alam barzakh, didoakan semoga roh abiskita akan dicucuri rahmat…..AL-FATIHAH…….

Amin-amin-amin Rabbil ‘Alamin…

IMG_0080Jangan nanti guru itu diibaratkan selaku pelita atau lilin yang menerangi dan memberikan cahaya, atau seperti anak mancis yang membakar untuk keselesaan dan kesenangan orang lain, tetapi apabila lilin, pelita atau anak macis tersebut sudah habis..ia akan dibuang dan tidak dihiraukan dan bahkan dilupakan buat selamanya…………………

No comments:

Post a Comment